Doc. Wikipedia.org
Fasal 1
barang siapa tiada
memegang agama
sekali-kali tiada boleh
dibilangkan nama
barang siapa mengenal
yang empat
maka yaitulah orang yang
makrifat
barang siapa mengenal
Allah
suruh dan tegahnya tiada
ia menyalah
barang siapa mengenal
diri
maka telah mengenal akan
tuhan yang bahri
barang siapa mengenal
dunia
tahulah ia barang yang
terperdaya
barang siapa mengenal
akhirat
tahulah ia dunia
mudharat
Fasal 2
barang siapa mengenal
yang tersebut
tahulah ia makna takut
barang siapa meninggalkan
sembahyang
seperti rumah tiada
bertiang
barang siapa
meninggalkan puasa
tidaklah mendapat dua
termasa
barang siapa
meninggalkan zakat
tiada hartanya beroleh
berkat
barang siapa
meninggalkan haji
tiadalah ia
menyempurnakan janji
Fasal 3
apabila terpelihara mata
sedikitlah cita-cita
apabila terpelihara
kuping
khabar yang jahat
tiadalah damping
apabila terpelihara
lidah
niscaya dapat
daripadanya faedah
bersungguh-sungguh
engkau memeliharakan tangan
daripada segala berat
dan ringan
apabila perut terlalu
penuh
keluarlah fi’il yang
tiada senonoh
anggota tengah hendaklah
ingat
di situlah banyak orang
yang hilang semangat
hendaklah peliharakan
kaki
daripada berjalan yang
membawa rugi
Fasal 4
hati itu kerajaan di
dalam tubuh
jikalau zalim segala
anggota pun rubuh
apabila dengki sudah
bertanah
datang daripadanya
beberapa anak panah
mengumpat dan memuji
hendaklah pikir
di situlah banyak orang
yang tergelincir
pekerjaan marah jangan
dibela
nanti hilang akal di
kepala
jika sedikit pun berbuat
bohong
boleh diumpamakan
mulutnya itu pekung
tanda orang yang amat
celaka
aib dirinya tiada ia
sangka
bakhil jangan diberi
singgah
itulah perompak yang
amat gagah
barang siapa yang sudah
besar
janganlah kelakuannya
membuat kasar
barang siapa perkataan
kotor
mulutnya itu umpama
ketor
di manatah tahu salah
diri
jika tiada orang lain
yang berperi
pekerjaan takbur jangan
direpih
sebelum mati didapat
juga sepih
Fasal 5
jika hendak mengenal
orang berbangsa
lihat kepada budi dan
bahasa
jika hendak mengenal
orang yang berbahagia
sangat memeliharakan
yang sia-sia
jika hendak mengenal
orang mulia
lihatlah kepada kelakuan
dia
jika hendak mengenal
orang yang berilmu
bertanya dan belajar
tiadalah jemu
jika hendak mengenal
orang yang berakal
di dalam dunia mengambil
bekal
jika hendak mengenal
orang yang baik perangai
lihat pada ketika
bercampur dengan orang ramai
Fasal 6
cahari olehmu akan
sahabat
yang boleh dijadikan
obat
cahari olehmu akan guru
yang boleh tahukan tiap
seteru
cahari olehmu akan
isteri
yang boleh menyerahkan
diri
cahari olehmu akan kawan
pilih segala orang yang
setiawan
cahari olehmu akan abdi
yang ada baik sedikit
budi
Fasal 7
apabila banyak
berkata-kata
di situlah jalan masuk
dusta
apabila banyak berlebih-lebihan
suka
itulah tanda hampirkan
duka
apabila kita kurang
siasat
itulah tanda pekerjaan
hendak sesat
apabila anak tidak
dilatih
jika besar bapanya letih
apabila banyak mencacat
orang
itulah tanda dirinya
kurang
apabila orang yang
banyak tidur
sia-sia sahajalah umur
apabila mendengar akan
khabar
menerimanya itu
hendaklah sabar
apabila mendengar akan
aduan
membicarakannya itu
hendaklah cemburuan
apabila perkataan yang
lemah lembut
lekaslah segala orang
mengikut
apabila perkataan yang
amat kasar
lekaslah orang sekalian
gusar
apabila pekerjaan yang
amat benar
tiada boleh orang
berbuat honar
Fasal 8
barang siapa khianat
akan dirinya
apalagi kepada lainnya
kepada dirinya ia aniaya
orang itu jangan engkau
percaya
lidah suka membenarkan
dirinya
daripada yang lain dapat
kesalahannya
daripada memuji diri
hendaklah sabar
biar daripada orang
datangnya khabar
orang yang suka
menampakkan jasa
setengah daripada syirik
mengaku kuasa
kejahatan diri
sembunyikan
kebajikan diri diamkan
keaiban orang jangan
dibuka
keaiban diri hendaklah
sangka
Fasal 9
tahu pekerjaan tak baik
tapi dikerjakan
bukannya manusia ia
itulah syaitan
kejahatan seorang
perempaun tua
itulah iblis punya
penggawa
kepada segala
hamba-hamba raja
di situlah syaitan
tempatnya manja
kebanyakan orang yang
muda-muda
di situlah syaitan
tempat bergoda
perkumpulan laki-laki
dengan perempuan
di situlah syaitan punya
jamuan
adapun orang tua yang
hemat
syaitan tak suka membuat
sahabat
jika orang muda kuat
berguru
dengan syaitan jadi
berseteru
Fasal 10
dengan bapa jangan
durhaka
supaya Allah tidak murka
dengan ibu hendaklah
hormat
supaya badan dapat
selamat
dengan anak janganlah
lalai
supaya boleh naik ke
tengah balai
dengan isteri dan gundik
janganlah alpa
supaya kemaluan jangan
menerpa
dengan kawan hendaklah
adil
supaya tangannya jadi
kapil
Fasal 11
hendaklah berjasa
kepada yang sebangsa
hendaklah jadi kepala
buang perangai yang cela
hendak memegang amanat
buanglah khianat
hendak marah
dahulukan hujjah
hendak dimalui
jangan memalui
hendak ramai
murahkan perangai
Fasal 12
raja mufakat dengan
menteri
seperti kebun berpagar
duri
betul hati kepada raja
tanda jadi sebarang
kerja
hukum adil atas rakyat
tanda raja beroleh
inayat
kasihkan orang yang
berilmu
tanda rahmat atas dirimu
hormat akan orang yang
pandai
tanda mengenal kasa dan
cindai
ingatkan dirinya mati
itulah asal berbuat
bakti
akhirat itu terlalu
nyata
kepada hati yang tidak
buta
Raja Ali Haji lahir di Pulau Penyengat, 1809 (ada yang
menyebut 1808), Raja Ali Haji tumbuh dari dalam keluarga terpandang. Dia
mewarisi darah kebangsawanan Melayu dari kakeknya, Yang Dipertuan Muda IV
Kesultanan Melayu Johor-Riau-Lingga-Pahang Raja Haji Asy-Syahid Fi Sabilillah.
Yang Dipertuan Muda (Yamtuan) adalah jabatan semacam perdana menteri, yang
dalam banyak hal lebih memainkan peran tinimbang sultan Melayu. Sang kakek
mendapat gelar Asy-Syahid Fi Sabilillah karena dia gugur saat menjadi panglima
perang dalam pertempuran melawan Belanda di tahun 1784. Gurindam Dua Belas
adalah salah satu karya Raja Ali Haji yang cukup termasyur.
Redaktur SARBI: Dody Kristianto
0 comments:
Post a Comment